Tefsir Dersleri.1- / Ayet ve Hadislerin cemi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

DERS-1- ALLAHA,RESULUNA VE ULUL'EMRE İTAATIN FARZ OLDUĞU.İHTİLAF ANINDA
KUR'AN VE SÜNNETE BAŞVURMANIN İMANIN BİR GEREĞİ OLDUĞU.

يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا اَطِيعُوا اللهَ وَاَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِى اْلاَمْرِ مِنْكُمْ فَاِنْ تَنَازَعْتُمْ فِى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ

Nisa/ 59 * اِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ اِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ اْلاَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَاَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Ey iman edenler! Allah’a itaat edin, Rasulüne itaat edin ve sizden olan ulul emirlerede itaat edin; ve herhangi bir konuda anlaşmazlığa düşerseniz, onu Allah’a ve peygambere götürün, eğer Allah’a ve ahiret gününe gerçekten inanıyorsanız. Bu sizin için en hayırlısıdır ve sonuç olarak ta en iyisidir. ( Nisa/ 59 )

اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ اَنَّهُمْ اَمَنُوا بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ اَنْ يَتَحَاكَمُوا

Nisa/ 60 * اِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ اُمِرُوا اَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ اَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِيدًا

Sana indirilene ve senden önce indirilenlere, inandıklarını iddia eden ama öte yandan, tagutlarin önünde, mahkeme olmayı iste-yenleri görmedin mi? Oysa onu inkâr etmeleri buyrulmuştu. O Şeytan da onları bir daha dönemeyecekleri kadar uzak bir sapıklıkla büsbütün sapıtmak ister. ( Nisa / 60 )

HADİSİ ŞERİFLER

(صحيح) وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
- من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار - رواه البخاري ومسلم وغيرهما
*Resulu ekrem (s.a.v) buyurduki:" Kim kasden bana yalan isnad ederse,cehennemdeki yerine
hazırlansın". (Muttefakun-aleyhi)


 وعنْ سَمُرَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ قالَ: قالَ: رَسُولُ الله : مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يَرَى أَنّهُ كَذِبٌ، فَهُوَ أَحَدُ
الكَاذِبِيْنَ : رواه ومسلم
* Resulu ekrem (s.a.v) buyurduki:"Kim yalan oldugunu bildigi halde bemden bir hadis rivaye
ederse,o yalancılardan biriside o dur." ( Imam Müslim )

:عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

" لَا طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ "
Resulullah (s.av) buyurduki:" Allaha isyan hususunda hiç bir kişiye itaat yoktur .
Itaat ancak maruf olan şeylerde'dir." (Imami Malik

DERS-2- HZ.PEYGAMBERİ HAKEM EDİNMEK VE ONUN VERMİŞ OLDUĞU HÜKME
TEREDDÜTSÜZ TESLİM OLMAK/ O, ASLA HEVA VE HEVESDEN KONUŞMAZ

Necim/3-4 *وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى *, اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْىٌ يُوحَى

-Peygamber (s.a.v) asla kendi heva ve hevesinden konuşmaz.O’nun size aktardığı sözler, kendisine
indirilen ilâhî haberden başka birşey değil'dir." Necim/3-4

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُوا فِى اَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ

Nisa/ 65 * وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Hayır hayır, Rabbine andolsun ki onlar, aralarında anlaşmazlığa düştükleri her konuda sen peygamberi hakem yapmadıkça ve sonra senin ka-rarına, kalplerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın tam bir teslimiyetle tabi olmadıkça gerçekten inanmış olmazlar .Nisa/65



HADİSİ ŞERİFLER

عَنْ مَالِكٍ، أَنَّهُ بَلَغَهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : « تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ، لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَكْتُمْ

بِهِمَا : كِتَابَ اللَّهِ، وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:"Size iki şey bırakıyorum,onlara sarıldıgınız müddetce asla
delalete düşmezsiniz,Allahın kitabı ve benim sünnetlerim." (Imam Malik)

DERS- 3- HZ.KUR'ANDA NAMAZ, ORUC VE HAC

NAMAZ:

Nisa/103 * فَاَقِيمُوا الصَّلوَةَ اِنَّ الصَّلوَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا.............

-Namazı tam ve dosdoğru kılın,muhakkak namaz müminler üzerine belirli vakitlerde farz kılınmıştır.

ORUC :

Bakara/183 * يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

--Ey iman edenler,oruc sizden öncekilere farz kılındığı gibi sizlerin üzerinede farz kılındı.Taki korunasınız.

Bakara/185 ..........فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ........
-" İçinizden kim o aya (ramazan ayina) erişirse onu (orucu) tutsun." Bakara/185

HACC :

وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ اِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَنْ كَفَرَ فَاِنَّ اللهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ........

Ona yol bulabilen herkesin kabeyi haccedmesi,Allahın insanlar üzerindeki bir hakkı'dır.(A.Imran/ 97

HADİSİ ŞERİFLER

وعنِ ابنِ عُمرَ رضيَ الله عنهمَا قالَ: قالَ رسولُ الله :  بُنِيَ الإسلامُ عَلى خَمْسٍ: شَهَادَةُ أَنْ لا

إلهَ إلاَّ الله، وَأَنَّ مُحَمَّداً رسولُ الله، وإقامِ الصَّلاةِ، وَإيتاءِ الزكاةِ، وَحَجِّ البَيْتِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ .
Allah resulu (s.av) buyurduki:" Islam beş temel üzerine bina edilmiştir;Allahdan başka ilah olmadığına
ve Hz.Muhammedin onun kulu ve resulu olduguna şahadet etmek,namazı kılmak,zekatı vermek,hacca
gıtmek ve ramazanda oruc tutmak." (Muttefakun-aleyhi )

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :
(وصلوا كما رأيتموني أصلي،) (رواه البخاري )
-Resulu ekrem buyurduki:" Beni nasıl namaz kılarken g.rdüyseniz o şekilde kılın."(Muttefakun)

وعنْ أَبي هُرَيْرَةَ، رضيَ الله عَنْهُ، عَنِ النَّبِيّ

قالَ: صُوْمُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ، فإن غَبِىَ عَليكم، فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلاثينَ

(رواه البخاري ومسلم )
Resulullah (s.a.v) buyurduki:" Hilali g.rdüğünüzde oruc tutun,yine hilali g.rdüğünüzde iftar edin.

عن أبي هريرة. قال: خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال

." أيها الناس ! قد فرض الله عليكم الحج فحجوا
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:"Ey insanlar,Allah (cc) üzerinize haccı farz kılmıştır.Hacc görevini
yerine getirin." ( Imam Müslim )


DERS-4- ALLAH RESULUNA ( S.A.V) TABİ OLMAK,ONA ITAATIN IMANIN GEREĞİ OLDUĞU.


A.İmran/31*قُلْ اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ *

De ki, ey peygamber! “Eğer Allah’ı seviyorsanız bana tabi olun ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı affetsin, zira Allah çok affeden ve çok acıyandır. ( Ali Imran/31 )

Hasir/7 * وَمَآ اَتَيكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَيكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللهَ اِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ. ....

-Peygamber size ne verdiyse onu alın,sizi neyden sakındırmışsa ondan uzak durun.Allahdan korkun.
Şüphesiz Allahın azabı şiddetlidir. ( Hasir/ 7 )

Nur/ 63 * فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ اَمْرِهِ اَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ اَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ اَلِيمٌ ........

Peygamberin emrine aykırı davrananlar,kendilerine bir belanın çarpmasından,yahut onlara acı bir
azabın uğramasından sakınsınlar.( Nur/ 63 )

HADİSİ ŞERİFLER

(صحيح) وعن أنس رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
(من رغب عن سنتي فليس مني )

Hz.Enes (r.anh) dan rivayeten resulu ekrem buyurduki:Kim benim sünnetimden yüz çevirirse
benden değildir. ( Muttefakun aleyh )

وَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ الله عَنْهَا قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ الله :  مَن عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدّ .
(رواه البخاري ومسلم )

Aise (r.anha) rivayeten,resulullah (s.a.v) buyurduki:"Kim bizim emretmedigimiz bir amel işlerse o
ameli reddolunur." (Muttefakun aleyhi )


عَنْ مَالِكٍ، أَنَّهُ بَلَغَهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : « تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ، لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَكْتُمْ

بِهِمَا : كِتَابَ اللَّهِ، وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:"Size iki şey bırakıyorum,onlara sarıldıgınız müddetce asla
delalete düşmezsiniz,Allahın kitabı ve benim sünnetlerim." (Imam Malik)

DERS-5- HZ.KUR'ANDA İLMİN VE ÜLEMANIN DEĞER VE EHEMMİYYETİ

Zümer/9 * قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ اِنَّمَا يَتَذَكَّرُ اُولُوا اْلاَلْبَابِ ......

"Deki: Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Bu gerçeği ancak kavrama yeteneği olanlar anlar ve hatırlarlar.”


*Nahl/43 * وَمَا اَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ اِلاَّ رِجَالاً نُوحِى اِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ "

" Andolsun,senden öncede kendilerine vahyetmekte olduğumuz insanlardan başkasını göndermedik.Şayet bilmiyorsanız ,zikir ehlinden ( bilenlerden) sorun." Nahl/43

.Fatir/28 * اِنَّمَا يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُا اِنَّ اللهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ.........

" Allahdan,kulları arasında ancak ulema hakkıyla korkarlar."

HADİSİ ŞERİFLER
 (صحيح) وروي عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
" طلب العلم فريضة على كل مسلم" .
. Resulu ekrem(s.a.v)buyurduki;" Ilim taleb etmek (.ğrenmek) her müslümana farzdır."
(Ibni Mace,Tirmizi ve digerleri)

وعن عثمانَ بنِ عفانَ قالَ: قالَ رسولُ الله : خَيركُم مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعَلَّمهُ . (رواه البخاري ومسلم
Resulu ekrem (s.a.v) buyurduki" En hayırlınız,kur'anı öğrenen ve ögreteniniz'dir." (Buh ve Müs)

DERS- 6- HELAL VE HARAM KILMA YETKİSİ YALNIZCA ALLAHA (c.c) MAHSUS OLDUĞU


وَلاَ تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ اَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللهِ الْكَذِبَ اِنَّ الَّذِينَ

Nahl/ 116 * يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ

" Kendi dillerinizin uydurmasıyla Allah’a iftira ederek, “Bu helaldir, şu haramdır” demeyin. Çünkü Allah’a karşı yalan
düzenler asla kurtuluşa eri-şemezler." Nahl/ 116

HADİSİ ŞERİFLER

وعن النُّعمانِ بنِ بَشيرٍ قال: سَمِعْتُ رسُولَ الله يقُولُ: إنَ الحَلاَلَ بيِّنٌ، وإنَّ الحَرَامَ بيِّنٌ، وَبَيْنَهُما

مُشْتَبِهاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَقى الشُّبهاتِ، اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وعِرْضِهِ

(رواه البخاري ومسلم )
Resulullah buyurduki:" Helal belli haram bellidir.Bu ikisi arasında bazı şüpheli şeyler vardır.Insanların
çoğu onları bilmezler.Kim şüphelilerden kaçınırsa dinini ve ırzını korumuş olur. (Buh,Müs.)


DERS-7 - HZ.KURANDA ABDEST-ĞUSUL- TEYEMMÜM VE HÜKÜMLERİ


يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا اِذَا قُمْتُمْ اِلَى الصَّلوَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَاَيْدِيَكُمْ اِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا
بِرُؤُسِكُمْ وَاَرْجُلَكُمْ اِلَى الْكَعْبَيْنِ وَاِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَاِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى اَوْ عَلَى سَفَرٍ اَوْ جَاءَ اَحَدٌ
مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ اَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ
وَاَيْدِيَكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ
Maide/ 6 * تَشْكُرُونَ  
Ey iman edenler! Namaz kılacağınız zaman yüzlerinizi, dirsek-lerinize kadar ellerinizi; ve başlarınıza meshedip, topuklara kadar ayaklarınızı yıkayın. Eğer boy abdestini gerektirecek bir halde iseniz guslediniz. Eğer has-ta iseniz veya seyahatte iseniz, yahut tabii ihtiyacınızı gidermişseniz veya ka-dınlarınızla cinsî birleşme yapmışsanız ve bu halde de su bulamamışsanız, o zaman temiz toprağa ellerinizi sürün ve onunla yüzünüzü ve kollarınızı hafifçe ovun. Allah sizi zora koşmak istemez; ama sizi tertemiz kılmak ve size olan ni-metini tamamlamak istiyor ki, şükredenlerden olasınız.

HADİSİ ŞERİFLER

, عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ

( قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { وَيْلٌ لِلْأَعْقَابِ مِنْ النَّارِ

Resulu ekrem (s.a.v)buyurduki) :Ateşten çekeceklerinden dolayı topukların vay haline!
(Muttefakun-aleyhi)

عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُولُ جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ - - أَبُو دَاوُد

Hz.Aise (r.anha)den,resulullah (s.a.v) buyurduki;"Hayızlının ve cünübün mescidlere girmesini helal görmem." ( Ebu Davud/Hasen )

عن بلال قال رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يمسح على الخفين

Hz.Bilal (r.anh) dediki;"Ben resulullahı (sav)mestlerinin üzerine mesh ederken g.rdüm.
( Muttefakun-aleyhi )

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ { كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَبَالَ ، وَتَوَضَّأَ
، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ
Huzeyfe ibni Yeman dediki:Ben Hz.Peygamberle beraber idim,ufak su dan sonra abdest aldı ve
mestleri üzerine mesh etdi.( Muttefakun aleyh)

DERS-8- TAĞUTLARI REDDETME İMANIN BİR ŞARTI,ONLARA ITAATIN BİR IBADET OLDUĞU


لآ اِكْرَاهَ فِى الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ
Bakara/256 * بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَ انْفِصَامَ لَهَا وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Dinde zorlama yoktur. Gerçekten iman ile küfür apaçık meydana çık­mıştır. Artık kim tâğûtu tanımayıp da Allah 'a iman ederse o, muhakkak ki kop­ması olmıyan en sağlam kulpa yapışmıştır. Allah Semî'dir, Alîm'dir.

Zümer/ 17 * وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ اَنْ يَعْبُدُوهَا وَاَنَابُوآ اِلَى اللهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ

" Tağuta kulluk etmekten kaçınan ve Allah'a yönelenlere müjde var. Müjdele kullarımı. "

HADİSİ ŞERİFLER

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ حُجِبَتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ وَحُجِبَتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ .

Resulu ekrem (s.a.v)buyurduki:" Cehennem şehevi arzularla,cennet ise nefsin kerih g.rdügü şeylerle
perdelendi." ( Muttefakun-aleyhi )


DERS-9- ALLAHU TEALANIN ŞİRKİ ASLA BAĞIŞLAMADIĞI ( TEVBE VE İMAN ETMEDİKCE )


اِنَّ اللهَ لاَ يَغْفِرُ اَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا Nisa/116

Elbette Allah, kendisine şirk koşulmasını bağışlamaz. Bundan başkası­nı ise dilediğine bağışlar. Kim Allah 'a şirk koşarsa işte o, çok uzak bir dalâlete düşmüş olur.(Nisa,116)

En'am/82 * اَلَّذِينَ اَمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا اِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولَئِكَ لَهُمُ اْلاَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ

Îman edenler, bununla beraber imanlarını zulümle bulaştırmıyanlar var ya; işte onlardır ki emin olmak hakkı kendilerinindir. Onlar hidayete ermişlerdir.( En'am/82)

HADİSİ ŞERİFLER

وعن ابنِ مسعودٍ قالَ: قالَ رسُولُ الله: الجنةُ أَقْرَبُ إلى أَحَدِكُمْ مِنْ شِرَاكِ نَعْلِهِ، وَالنَّارُ مِثْلُ ذلِكَ
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:" Cennet sizden herbirinize ayakkabılarınızın bağından daha yakın
.dır,cehennemde hakeza." (Imam Buhari )


DERS-10- MÜŞRİKLERE DUA ETMENİN ,ONLARIN CENAZE NAMAZLARINI KILMANIN YASAK
VE HARAM OLDUĞU.

مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَالَّذِينَ اَمَنُوا اَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا اُولِى قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ

* اَنَّهُمْ اَصْحَابُ الْجَحِيمِ

Allah’tan başkalarına ilahlık yakıştıran kimselerin cehennemlik oldukları besbelli olduktan sonra, yakın akrabalar olsa bile, onların bağışlan-malarını dilemek, artık ne peygambere, ne de iman edenlere yakışır. ( Tevbe/113 )


وَلاَ تُصَلِّ عَلَى اَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ اَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ اِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ

Onlardan ölen hiçbir kimsenin namazını asla kılma. Kabri­nin başında da durma. Çünkü onlar, Allah'ı ve Rasûlünü İnkar ettiler ve fasıklar olarak öldüler.(Tevbe/ 84 )

HADİSİ ŞERİFLER

وَعَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ الله عَنْهُمَا، ، قَالَ ابْنُ عُمَرَ: لاَ تَحْلِفْ بِغَيْرِ الله، فَإنِّي سَمِعْتُ رَسُولُ الله، يَقُولُ
" مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ الله، فَقَدْ كَفَرَ أَوْ أَشْرَكَ "

Abdullah ibni .mer (R.Anhuma) dediki;"Allahın gayrısıyle yemin etmeyin,ben Allahın resulundan
(s.a.v) işittimki:"Allahın isminden gayriyle yemin eden küfretmiştir(veyahut) şirk koşmuştur."( Imam
Ahmed,Tirmizi ve digerleri)


* عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ اَنَّ النَّبِىَّ قَالَ: اَلرَّجُلُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ، فَلْيَنْظُرْ اَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلُ.

Allah resulu ( s.a.v) buyurduki: "Kişi dostunun dini üzeredir. O halde kimi dost edindiğinize dikkat
edin." ( Ebu Davud,Tirmizi )


DERS-11- HZ.ALLAH: İÇKİ,KUMAR,PUT VE ŞANS OYUNLARINI KESİNLİKLE HARAM KILMIŞTIR.


يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا اِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَاْلاَنْصَابُ وَاْلاَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - *, اِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ اَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِى الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ
Maide/90 -91" وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ وَعَنِ الصَّلوَةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

“Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saâ­dete eresiniz. Şeytan şüphesiz içki ve kumar yüzünden aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı anmaktan, namazdan alıkoymak ister. Artık bunlardan vazgeçersiniz değil mi?” Maide/90-91


1- Bakara /219.....يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا اِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَاِثْمُهُمَآ اَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

2- Nisa/43.................يَآاَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلوَةَ وَاَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ


HADİSİ ŞERİFLER


:عن عائشة. قالت : قال رسول الله صلى الله عليه

(كل شراب أسكر فهو حرام )
Aise (r.anha)dan rivayeten,Allah resulu buyurduki:” Her sarhosluk veren icecek haram'dir.” Buhari/
Müslim

<<عَنْ أبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : « مَنْ لَعِبَ بِالنَّرْدِ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَرَسُولَهُ

Allah resulu (s.a.v) buyurduki:”Tavla oynayan,Allaha ve resuluna isyan etmiştir.” ( Buhari -Malik )
عن ابن بريدة، عن أبيه
  (أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( كل مسكر حرام
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:”Her sarhosluk veren sey haram'dir.” ( Müslim )
DERS-12- İNSANLAR VE CİNLER SADEC VE SADECE ALLAHA İBADET İÇİN YATARILDIKLARI,
İBADETİN MANA VE MAHİYETİ.


Zariyat/56 * وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُونِ

"Ve iyi bilin ki, ben insanları ve cinleri ancak bana kulluk etsinler diye yarattım "

Zümer/11 *قُلْ اِنِّى اُمِرْتُ اَنْ اَعْبُدَ اللهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ

De ki: "Ben, dini yalnız Allah'a tahsis ederek ibadet etmekle emrolundum“ Zümer/11

اِتَّخَذُوا اَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ اَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا اُمِرُوا اِلاَّ لِيَعْبُدُوا اِلَهًا وَاحِدًا
Tevbe/31 * لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Allah'ı bırakıp hahamlarını, ra­hiplerini ve  Meryem oğlu  Mesih'i Rabler edindiler. Halbuki hepsine de tek ilâha kulluk etmekten başka bir şey emrolunmadı. O'ndan başka hiçbir tanrı yoktur. O, bunların ortak koştukları şeylerden uzaktır.

HADİSİ ŞERİFLER

: عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ؛ قَالَ:
(( قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: (( إِنَّ الدُّعَاءَ هُوَ الْعِبَادَةُ))
( Allah resulu (s.a.v) buyurduki: ” Dua bir ibadet'dir ( Tirmizi )
عَنْ مَعْقِلِ بنِ يَسَارٍ، رَضِيَ الله عَنْهُ، قالَ: قَالَ رَسُولُ الله : العِبَادَةُ في الهَرْجِ كهِجْرَة إليَّ
Allah resulu (s.a.v) buyurduki:” Fitneler zamanında ibadete sarılmak, bana hicret etmek gibi'dir.”
-- Müslim ve Tirmizi --


DERS-13- DİNDEN TAVİZ VERMEK KESİNLİKLE YASAK VE HARAM KILINMIŞTIR


* وَاِنْ كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِى اَوْحَيْنَا اِلَيْكَ لِتَفْتَرِىَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَاِذًا لاَتَّخَذُوكَ خَلِيلاً

وَلَوْلاَ اَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ اِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً - *, اِذًا لاَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَوةِ وَضِعْفَ
Isra/73, 74,75 * الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا

Neredeyse sana vahyettiğimizden başkasını bize karşı uydurman için seni fitneye düşüreceklerdi. O zaman seni dost edineceklerdi.
- Şayet sana sebat vermemiş olsaydık, andolsun ki az da olsa onlara meylede­cektin.
Ve o zaman biz de sana hayatında kat kat azabını, ölümün de kat kat aza­bını tattırırdık, sanra bize karşı sana yardımcı olacak birini de bulamazdın. (Isra/ 73,74,75)

HADİSİ ŞERİFLER

وَعَنْ أبي هُرَيْرَةَ، رَضِيَ الله
عَنِ النَّبيِّ قالَ: إنَّ الْعَبْدَ لَيَتكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ الله تَعَالى ما يُلْقِي لَها بَالاً يَرْفَعُهُ الله بهَا دَرَجَاتٍ،

وَإنَّ الْعَبْدَ لَيَتكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِن سَخَطِ الله تَعَالَى لا يُلْقي لَها بَالاً يَهْوِي بهَا في جَهَنَّم

Ebu Hureyre (r.anh)dan rivayeten,resulu ekrem (s.a.v) buyur buyurduki:
"Kişi farkında olmadan Allahu tealanın rızasına uygun bir kelime konuşurda,Allah onun katındaki
derecesini yüceltir.Yine bir kul farkında olmadan Allahu tealanın gazabına uğratacak bir kelime konuşurda,
o kelime yüzünden Allah onu cehennemin dibine atar." (Buhari ve Tirmizi)



DERS-14- HAKİMİYYET ALLAHINDIR.KURAN HEM IBADET KİTABIMIZ VE HEMDE ANAYASAMIZDIR.


Nisa/105 * اِنَّا اَنْزَلْنَا اِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا اَرَيكَ اللهُ وَلاَ تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا

Allah’ın sana gösterdiği şekilde insanlar arasında hükmede-sin diye bu kitabı gerçekleri içeren bir kitap olarak indirdik. Sakın hainlerin savunucusu olma. ( Nisa/105 )

اِنِ الْحُكْمُ اِلاَّ لِلَّهِ اَمَرَ اَلاَّ تَعْبُدُوا اِلاَّ اِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ........

Hüküm ancak Allah'ındır. O kendisinden başkasına ibadet etmemenizi emretmiştir. Dos­doğru din İşte budur. Fakat insanların çoğu bilmezler.( Yusuf,40 )


فَلاَ تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُوا بِاَيَاتِى ثَمَنًا قَلِيلاً وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا اَنْزَلَ اللهُ فَاُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُون (Maide/44)
Insanlardan korkmayin benden korkun ve benim ayetlerimi azbir dünya menfaati karsiliginda sat
mayin.Kim Allahin indirdigi (kitabiyla) hükmetmezse iste onlar kafirlerin ta kendileri'dirler.
-Maide/44-
Maide/45 * وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا اَنْزَلَ اللهُ فَاُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ........

Maide/47 *وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا اَنْزَلَ اللهُ فَاُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ............

HADİSİ ŞERİFLER

عَنْ ابِى سَعِيدٍ الْخُدْرِىِّ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ
يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلاِيمَانِ

Ebu Said el Hudri (r.an);resulullahın (s.a.v)şöyle buyurduğunu işittim:”
“ Kim bir münkerin işlendiğini görürse onu eliyle men etsin (mani olsun,degiştirsin),gücü yetmezse
diliyle men etsin,şayet bunada gücü yetmiyorsa kalbiyle (bugz edip,reddetsin)ki buda imanın en zayıf
olanı'dır. “ ( Imam Müslim )



DERS-15-MÜMİNE YAKIŞAN VE YARAŞAN DOSDOĞRU OLMAK,HERZAMAN İSLAMIN HAKİKATLARINI
KETMETMEDEN AÇIK VE NET BIR ŞEKİLDE SÖYLEMEKTİR.


فَاسْتَقِمْ كَمَا اُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْا اِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ - *, وَلاَ تَرْكَنُوا اِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا
Hud /112-113 * فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ اَوْلِيَاءَ ثُمَّ لاَ تُنْصَرُونَ

" Artık sen de, beraberindeki tevbe edenler de emrolunduğun gibi dosdoğru ol ve aşırı gitmeyin. Şüphesiz O, bütün yaptık­larınızı çok iyi görür.112,Bir de zulmedenlere meyletmeyin. Sonra size ateş dokunur. Za­ten sizin Allah'tan başka yardımcılarınız yoktur. Sonra size yar­dımcı da olunmaz.“113

Hicir /94-95 * فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَاَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ - *, اِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ

" Sen emrolunduğun şeyi açıkça söyle ve müşriklerden yüz çevir. O alaycılara karsi biz sana yeteriz".

HADİSİ ŞERİFLER

( عَنْ اَبِى سَعِيدٍ الْخُدْرِىِّ عَنِ النَّبِىِّ قَالَ: اَفْضَلُ الْجِهَادِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ. ( أبو داود

Ebû Saîd el Hudrî (r.a.)’den rivâyete göre, Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurdu: “En üstün cihâd zâlim
olup haksızlık yapan devlet idarecisine gerçeği söylemektir.” (İbn Mâce, Fiten: 5-Tirmizi-Ebu Davud)

" قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " قل الحق وإن كان مرا
رواه أحمد والطبراني وابن حبان في صحيحه والحاكم واللفظ له وقال صحيح الإسناد
- Esved bin Esrem (r.a)“ Ben resulullaha bana nasihatda bulunurmusun“dedim ,Resulu ekrem (s.a.v)
bana:“ Daima hakkı söyle velevki acıda ( zorda) olsa.“buyurdu.
( Imam Ahmed,Tabarani,Hakim,Ibni Hibban )


DERS-16- İSLAMDA İKRAH VE TAKİYYE / MANA,MAHİYET VE ŞARTLARI

مَنْ كَفَرَ بِاللهِ مِنْ بَعْدِ اِيمَانِهِ اِلاَّ مَنْ اُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِاْلاِيمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا

Nahl/ 106 * فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Kalbi imanla dolu olduğu halde zorlanan müstesna olmak üzere, kim imandan sonra Allah'ı inkar eder ve küfre göğüs açarsa, işte Allah'ın gazabı onların üzerinedir ve onlar için çok büyük bir azab da vardır.“ Nahl/106

لاَ يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ اَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللهِ فِى شَىْءٍ اِلاَّ اَنْ
تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَيةً ....... *A.Imran/28
Müminler müminleri bırakıp kâfirleri veli (dost) edinmesin. Kim bunu yaparsa Allah'a dostluğu kalmaz. Me­ğer ki onlardan gelecek bir zarardan korunmuş olasınız. Allah size kendi­sinden sakınmanızı emrediyor. Niha­yet dönüş Allah'adır. ( A.Imran / 28 )

HADİSİ ŞERİFLER

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ بَادِرُوا بِاْلأَعْمَالِ الصَّالِحَةِ فَسَتَكوُنُ فِتَنٌ كَقِطَعِ اللَّيْلِ

الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَ يُمْسِي كَافِرًا وَ يُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنَالدُّنْيَا
Ebu Hüreyre'den (r.a) rivayet edildiğine göre, RasûlülIah (s.a) şöyle buyurmuştur: "Hayırlı işler
yapmakta acele ediniz! Yakında karanlık gece parçaları gibi fitneler olacaktır. Kişi mü'min olarak
sabahlar, kâfir olarak geceler, yine mümin olarak geceler, kâfir olarak sabahlar. Çünkü dünya malı
karşılığında dinini satar". (Müslim rivayet etmiştir).

عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِىَّ يَقُولُ: " اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ " مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Adiyy b. Hâtim'den (r.a) Nebi'yi (s.a) ş.yle derken işittim, dediği rivayet edilmiştir: Buyurdular ki:
"Yarım hurma ile de olsa, cehennemden sakınınız". (Buhârî ve Müslim rivayet etmiştir)


DERS-17- İSLAMA DAVET ETMEK, DAVETCİDE BULUNMASI GEREKEN VASIFLAR

Fussilet/ 33 * وَمَنْ اَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَآ اِلَى اللهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ اِنَّنِى مِنَ الْمُسْلِمِينَ

-"Allah'a davet eden, salih amel işleyen ve: "Şüphesiz ki ben müslümanlardanım" diyen kimseden daha güzel sözlü kim ola­bilir." (Fussilet-33)


Yasin/ 17 * وَمَا عَلَيْنَآ اِلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِينُ *

" Bizim üzerimize -gereken ise- apaçık bir tebliğden başka birşey değildir."

بسم الله الرحمن الرحيم

Kasas/ 56 * اِنَّكَ لاَ تَهْدِى مَنْ اَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللهَ يَهْدِى مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ اَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

"Şüphesiz sen sevdiğini hidayete erdiremezsin. Fakat Allah dilediğini hi­dayete erdirir. O hidayete erecekleri çok iyi bilir."( Kasas-56 )

HADİSİ ŞERİFLER

وعن أَنس عن النبى قال: يَسِّرُوا وَلا تُعَسِّرُوا. وَبَشِّرُوا وَلا تُنفزوا مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Enes'den (r.a) Rasülullah'in (s.a) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Kolaylaştırinız,
zorlaştirmayıniz; müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz". (Bu-hârî ve Müslim rivayet etmiştir).

عَنْ اَبِى مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍ اْلأَنْصَارِىِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ اَجْر فَاعِلِهِ
رواه مسلم
Ebu Mesud'dan rivayeten; resulu ekrem(s.a) s.yle buyurdu:“Bir iyiliğe .ncülük eden kimseye o iyiliği
yapanın ecri gibi sevap vardır.” ( Müslim, İmâre 133. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Edeb 115; Tirmizî, İlim 14 )


( وعن علي رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ قال: ]حَدِّثُوا النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ أتُحِبُّونَ أنْ يُكَذَّبَ اللّهُ وَرَسُولُهُ (رواه البخار

Hz. Ali (radıyallahu anh) demiştir ki: "İnsanlara anlayacakları şeyleri anlatın. Allah ve Resulünün
tekzib edilmelerini ister misiniz?" [Buhârî, İlm 49.][



DERS-18- İMANDAN SONRA MUTLAKA İMTİHANLARDAN GEÇİLECEĞİNİN BİLİNCİNDE OLMAK

الم - , اَحَسِبَ النَّاسُ اَنْ يُتْرَكُوا اَنْ يَقُولُوا اَمَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُونَ - , وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
Ankebut /1,2,3 * فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
Elif. Lâm. Mîm.
İnsanlar, imtihandan geçirilmeden, sadece "İ-man ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini misan­dılar?
Andolsun ki, biz onlardan öncekileri de imti­handan geçirmişizdir. Elbette Allah, doğruları ortaya çıkaracak, yalancıları da mutlaka ortaya koyacaktır. ( Ankebut/ 1,2,3 )

اَمْ حَسِبْتُمْ اَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا
Bakara/ 214 * حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ اَمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ اَلآ اِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ
Yoksa siz, sizden önce geçenlerin başlarına gelenler sizin başınıza gelmeden cennete girivereceğinizi mi sandınız? Onlara öyle yoksulluk ve sıkıntılar gelip çattı ve sarsıldılar ki, peygamber, beraberindeki mü'minlerle birlikte "Allah 'in yardımı ne zaman? " diyordu. Gözünüzü açın, Hiç kuşkusuz A ilah 'in yardım ı çok yakındır ( Bakara/ 214 )

HADİSİ ŞERİFLER

وعن كَعْبِ بنِ عِيَاضٍ ، قالَ سمعتُ رسولَ الله ، يقول: إنَّ لكلِّ أمَّةٍ فِتْنَةً، وَفِتْنَةُ أُمَّتي المَالُ.
ترمذي
Ka’b b. Iyaz (r.a.)’den rivâyete g.re, Rasûlullah (s.a.v.)’den ş.yle derken işitmiştir: “Her ümmetin bir
fitnesi vardır, benim ümmetimin fitnesi ise maldır.” (İbn Mâce, Fiten: 18)Tirmizi

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قاَلَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُصِبْ مِنْهُ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Ebu Hüreyre (ra) Rasülüllah'ın (s.a) şöyle buyurduğunu rivayet ediyor "Allah her kime hayır
dilerse, onu musîbete uğratır). (Buhâri rivayet etmiştir).


وعنه قال: قال رسول الله : الدُّنْيَا سِجْنُ المُؤْمِنِ وَجَنَّةُ الكَافِرِ رواه مسلم
Ebû Hüreyre (r.a.)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Dünya; mü’min için bir
hapishane, kafir için ise bir Cennettir.” (İbn Mâce, Zühd: 3; Müslim, Zühd: 1/Tirmizi)



DERS-19- KİTABIN BİR KISMINA İNANIP,BİR KISMINIDA İNKAR EDENLERİN VASIF VE AKİBETLERİ

اَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ اِلاَّ خِزْىٌ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا....
Bakara/ 85 * وَيَوْمَ الْقِيَمَةِ يُرَدُّونَ اِلَى اَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Yoksa siz, kitabın bir kısmına inanıp, bir kısmını inkâr mı ediyorsunuz? Sizden böyle yapanların cezası, dünya hayatın-da rezillik ve kepazelik, ahirette de acıklı azaptan başkası değildir. Allah yap-tıklarınızı bilmez değil ki. ( Bakara / 85 )

Hicir/ 91 * اَلَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْاَنَ عِضِينَ

"Onlar Kur'an'ı (bir kısmına iman edip bir kısmına iman etmeyerek) parçalara böldüler"

HADİSİ ŞERİFLER


عن أبي هريرة أنَّ رسولَ الله  قال: آيَةُ المُنَافِقِ ثَلاثٌ: إذا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإذَا وَعَدَ أَخلَفَ، وَإذا اؤْتُمن خَانَ

Ebu Hureyrede ( r.a) rivayeten,resulu ekrem buyurduki:“ Münafıkın alameti üçtür: Konuştuğu vakit
yalan söyler,söz verir sonrada verdigi sözünde durmaz,kendisine bir emanet verildiğinde ona ihanet
eder.“ (Muttefakun aleyh )


DERS- 20- ŞER'İ MAHKEMEYE İCABET ETMENİN ÖNEMİ,AKSİNİ YAPANLARIN ŞER'İ HÜKÜMLRİ


وَاِذَا دُعُوا اِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ اِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ - , وَاِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ

يَأْتُوآ اِلَيْهِ مُذْعِنِينَ - , اَفِى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ اَمِ ارْتَابُوآ اَمْ يَخَافُونَ اَنْ يَحِيفَ اللهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ

بَلْ اُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ - , اِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ اِذَا دُعُوا اِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ

(Nur/ 48-49-50-51) * بَيْنَهُمْ اَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَاَطَعْنَا وَاُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

- Aralarında hüküm vermek için onlar, Allah’a ve Rasû-lü’ne çağrılsa, onlardan bir gurup hemen yüz çevirir. Eğer gerçek kendile-rinden yana olursa boyun eğerek kabul ederler. Bunların kalplerinde bir hastalık mı var? Yoksa bunun ilâhî bir mesaj olduğundan şüphe mi ediyorlar? Yahut Allah ve elçisinin kendilerine haksızlık yapacağından mı korkuyorlar? Hayır, kendilerine haksızlık yapanlar, onların kendileridir.
Aralarında ilâhî kitap hüküm versin diye, Allah’a ve O’nun el-çisine çağırıldıkları zaman, mü’minlerin söyleyeceği tek söz, işittik ve itaat ettik olmalıdır. Gerçek kurtuluşa erenler, işte böyleleridir. (Nur,48,49,50,51)

HADİSİ ŞERİFLER

عن معاذٍ قالَ: قالَ رسوُلُ الله : مَنْ كَانَ آخِرَ كَلامِهِ لا إلهَ إلاَّ الله دَخَلَ الجَنَّةَ . الدارقطني
Hz.Muaz ( r.anh) dan rivayeten,resulu ekrem (s.a.v.)buyurduki:"Kimin son s.zü Lailahe illallah
olursa o kişi cennete girer." ( Darekudni)

وَعَنْ أبي مُوسَى رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ: قُلْتُ: يا رسُولَ اللهِ أيُّ المُسْلِمِينَ أفْضَلُ ؟ قَالَ: مَنْ سَلِمَ

المُسْلِمُونَ مِن لِسَانِهِ وَيَده . مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Ebu Musa (r.an)dan rivayeten kendisi resulu ekreme (s.a) "Ya resulallah (a.s) ,en faziletli müslüman
kimdir?" diye sor dum. Allah resulu (s.a) cevaben:"Müslümanların kendisinin elinden ve dilinden
emin oldukları kişidir"buyurdu. (Muttefakun aleyhi)



DERS-21-ALLAHIN KİTABININ ALAY EDİLDİĞİ ,HAFİFE ALINDIĞI BİR MECLİSE GİRMENİN HÜKMÜ VE ŞARTI

وَاِذَا رَاَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى اَيَاتِنَا فَاَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَاِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ
Enam/68 * فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
-- Ayetlerimiz hakkında (münasebetsizliğe) dalanları gödüğün zaman, onlar başka bir söze geçinceye kadar onlardan yüz çevir; eğer şeytan sana (bunu) unutturursa hatırladıktan sonra (hemen kalk), o zalimler topluluğuyla oturma! (Enam/68 )

وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِى الْكِتَابِ اَنْ اِذَا سَمِعْتُمْ اَيَاتِ اللهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَاُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى
يَخُوضُوا فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ اِنَّكُمْ اِذًا مِثْلُهُمْ اِنَّ اللهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِى جَهَنَّمَ جَمِيعًا

O size kitabda, Allah'ın âyetlerine küfredildiğini ve alaya alındığını işittiğinizde, onlar başka bir konuya geçinceye kadar yanlarında oturmayın. Yoksa siz de onlar gibi olursunuz. " diye bildirdi. Doğrusu Allah, münafıkların ve kâfirlerin hepsini cehennemde toplıyacaktır.(Nisa/140)

HADİSİ ŞERİFLER
عَنْ جَابِرٍ قَالَ:

جَاءَ اَعْرَابِىٌّ اِلَى النَّبِيِّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْمُوجِبَتَانِ؟ فَقَالَ مَنْ مَاتَ لاَ يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا

دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ مَاتَ يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا دَخَلَ النَّارَ  مسلم

Hz.Cabir (r.a)dan rivayeten,resulu ekrem (s.a)buyurduki"Iki şey varki gerekli kılıcıdır."Adamın birisi
sorduki:"Ya resulallah o iki şey nelerdir?"Resulullah cevaben:"Kim Allah'a herhangi bir şeyi ortak
kılmış olarak .lürse bu kimse ateşe girecektir. Kim de Allah'a hiçbir şeyi ortak kılmadan .lürse o da
cennete girecektir" cevabını verdi" ( Müslim )

عن أبي بكر الصديق قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ملعون من ضار مؤمنا أو مكر به

Hz.Ebu Bekir (r.a)dan rivayeten,resulullah(s.a):"Mümine zarar veren veya onu aldatan mel'un'dur."
buyurdu. ( Tirmizi )
عن أبي هريرة. قال:
  ( قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (اليمين على نية المستحلف)

Ebu Hureyreden (r.a)rivayeten,resulullah (s.a.v) buyurduki:“Yemin,yemin ettirenin niyyetine göredir.“
Müslim


DERS-22- TAĞUTLARDAN ICTİNAB ETMEK.ONLARDAN GÖREV ALMANIN HÜKMÜ VE ŞARTLARI


Nahl/36 .......... وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ اُمَّةٍ رَسُولاً اَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ


"Andolsun ki biz, her ümmete «Allah'a kulluk edin, Ta-ğut'tan kaçının» demeleri için peygamberler gönderdik."



قَالَ اجْعَلْنِى عَلَى خَزَائِنِ اْلاَرْضِ اِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ - , وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِى اْلاَرْضِ يَتَبَوَّاُ مِنْهَا
Yusuf/55-56 * حَيْثُ يَشَاءُ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ وَلاَ نُضِيعُ اَجْرَ الْمُحْسِنِينَ

Yûsuf "Beni bu yerin hazinelerine tayin et! Çünkü ben çok iyi koruyan ve pek iyi bilenim." dedi.
. Ve böylece Yûsuf'u orada dilediği yerde ko­naklamak üzere o yerde yerleştirdik. Biz dilediğimiz kimseye  rahmetimizi eriştiririz.  Ve  güzel davranan­ların mükâfaatim zayi etmeyiz. (Yusuf/55-56)



HADİSİ ŞERİFLER

وَعَنْ أبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ النَّبِيَّ قَالَ:لا يُلْدَغُ المُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَيْنِ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ

Ebu Hureyre ( r.a)dan rivayeten,resulullah (s.a.v) buyurduki:" Mümin bir delikten iki defa ısırılmaz."
( Muttefakun aleyh )

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيهِ . ( البخاري والترمذي)

Ebû Hüreyre (r.a.)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Bir kimsenin lüzumsuz ve boş
şeyleri terk etmesi iyi bir Müslüman oluşundandır .“buyurdu.(Tirmizi,Buhari )
عن بن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :" من قال في القرآن بغير
علم فليتبوأ مقعده من النار * النسائي
Ibni Abbas (r.a) dediki,resulullah (s.a.v) buyurduki:“Kim bilgisi olmadığı halde kuranın ayetleri
hakkında ( kendi kafasına g.re) konuşursa cehennemdeki yerine hazırlansın.“ ( Nese'i )



DERS-23- ALLAHA VE RESULUNUN VERMİŞ OLDUKLARI HÜKÜMLERE KAYITSIZ VE
ŞARTSIZ TESLİM OLMAK İMANIN GEREĞİDİR.

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَ مُؤْمِنَةٍ اِذَا قَضَى اللهُ وَرَسُولُهُ اَمْرًا اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ اَمْرِهِمْ وَمَنْ
Ahzab/ 36* يَعْصِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِينًا

Allah ve Rasûlü bir şeye hükmettiği zaman ne mü'min erkekler için, ne de mü 'min kadınlar için artık işlerinde bir seçme hakkı olamaz. Kim de Allah 'a ve Rasûlü 'ne isyan ederse şüphesiz ki apaçık bir şekilde dalâlete düşmüş olur. ( Ahzab/ 36 )


Furkan / 73 * وَالَّذِينَ اِذاَ ذُكِّرُوا بِاَيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا
“Kendilerine Rablerinin âyetleri hatırlatıldığı zaman, onlara karşı kör ve sağır davranmazlar.”

HADİSİ ŞERİFLER

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسوُلُ اللهِ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
İbn Abbas'dan (r.a) rivayet edildiğine göre, Rasülullah (s.a) şöyle buyurmuştur: "İki (önemli)
ni'met vardır ki; insanların çoğu onlar hakkında aldanip kıymetini bilmemiştir: Onlar, sıhhat ve
boş vakittir". (Buhârî rivayet etmiştir )

قَالَ رَسُولُ الله : إذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إلاَّ مِنْ ثَلاثٍ: إلا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ
بِهِ، أَوْ وَلَدِ صَالح يَدْعُو لَهُ  . مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Hz.Enes (r.a)den rivayeten,resulu ekrem (s.a.v) buyurduki :“ Adem oglu ölürde
amel defteri kapanır.Anacak şu üç şey müstesna; Sadaka'i-cariye,kendisinden istifade edilen ilim,birde
kendisine dua eden salih bir evlad.“ ( Muttefakun aleyh )